Vaikka sanoin, etten todellakaan aio!
- Sonja Bondarenko

- 5 päivää sitten
- 3 min käytetty lukemiseen
Hetkiin, joissa suunta muuttuu. <3
Vuonna 2022 perustin mun yritykseni täysin hyvinvointiin & kirjoittamiseen liittyen: tilasin erän journaleita, jotka aioin myydä ja aloin vetämään kirjoitusharjoituksia pienille ryhmille eri paikoissa sekä etänä. Muistan vieläkin sen epäuskon, kun ensimmäinen tilaus kilahti sähköpostiin. Ostiko joku tuntematon ihminen oikeasti sen ja kirjoittaa sen sivuille päivittäin?? Myin kaksi erää kirjoja loppuun.
Vuoden kuluttua mukaan tulivat äänimaljat. Syvennyin äänen maailmaan, oli ihana tuntea sen vaikutukset, oppia uutta ja paneutua siihen, mikä oikeastaan meidät saa rentoutumaan, hellittämään ja päästämään irti kuormittavasta stressitilasta, jossa niin usein elämme. Kuinka voisimme tietoisesti elää tasapainon tilassa? Opiskelin meditaatio- ja kehotietoisuusohjaajaksi, jonka opit syvensivät tekemistä, ja tulivat mukaan myös kirjoitusharjoituksiin sekä ohjaamiini äänimaljarentoutuksiin. On ollut ihana tehdä tätä kaikkea - ja varmasti aion jatkossakin tehdä tätä kaikkea.

Koko yrittäjyyteni ajan rinnalla on kulkenut päivätyöni; ensin markkinointi - ja puhujasuhteiden päällikön työt Pohjoismaiden johtavassa puhujatoimistossa, ja myöhemmin nykyinen työni markkinointiasiantuntijana Michelin - palkitussa hotellissa, RUNO Hotel Porvoossa.
Rakastan sitä, minkä vapauden yrittäjyys on tullut päivätyöni oheen: voin tehdä, kokeilla ja seurata kiinnostustani. Aloittaa uudestaan ja oppia. Keksiä uutta ja ilmentää itseäni ja osaamistani. Seurata iloa, ja sitä mikä kutsuu. Ja samalla rakastan sitä, minkä vapauden päivätyöni on tuonut yrittäjyyteni oheen; ei tarvitse stressata ja huolehtia tulospaineesta, vaan voin aidosti tehdä asioita, joista nautin. Yrittäjyys on ollut mulle itseni kehittämisen leikkikenttä ja todella paljon iloa & inspiraatiota elämään tuova asia.
Hassua, että kuitenkin alusta asti olen ajatellut, etten todellakaan yritykseni kautta tekisi markkinointia, tai mitään siihen liittyvää, mitä muutenkin päivätyöni kautta jo teen - tai että vähintäänkin tarttuisin vain mielenkiintoisiin projekteihin, jotka aidosti kutsuvat. Olen kuitenkin ollut siinä onnekkaassa asemassa, jossa yksi asia on johtanut seuraavaan, ja vaikka itse en ole promonnut 'salaa hiljaisuudessa' tehtyjä kiinnostavia projektia, ovat seuraavat kiinnostavat projektit ja yhteistyöt löytäneet luokseni. Ja samalla olen taas huomaamatta rakastunut siihen, miten markkinointia tehdessä saan yhdistää asioita, joita rakastan, mutta vain eri kontekstissa: kirjoittamista, luovuutta, uuden luomista & uutta kehittyvää taitoani valokuvausta. Ja vaikka sanoin, etten todellakaan aio tehdä näitä asioita sen enempää: tässä sitä ollaan, ihanien asiakkaiden kanssa tekemässä, tuottamassa sisältöä, kuvaamassa, konseptoimassa. Samalla olen pysähtynyt oman osaamiseni äärelle. Usein sitä nimittäin sokeutuu sille, mitä kaikkea on tullut tehtyä, ja missä kaikkialla oma asiantuntijuus - sekä mitä siitä voisi jakaa muille, muiden avuksi ja hyödyksi. Tällä hetkellä kirjoitan ekirjaa opeistani puhuja-alalta ja ajoistani puhujatoimistossa. Työotsikkona on 'Asiantuntijasta keynote puhujaksi - kaikki, mitä vuodet puhujatoimistossa opettivat' ja olen tästä äärettömän innoissani! Rakastin työtäni puhuja-alalla. Aloitin 22-vuotiaana markkinointiassistentin roolissa puhujatoimistossa, ja 32 -vuotiaana lopetin markkinointi- ja puhujasuhteiden päällikön tehtävistä. Koko kymmenen vuoden urani ajan paitsi markkinoin keynote-puhujia ja toimistoa, rakensin myös Suomen kovimpien asiantuntijoiden ja nousevien tähtien puhujabrändiä ja autoin kirkastamaan heidän osaamisensa ydintä myytävään muotoon.

Yksi lempihetkiä silloisessa työssäni olivat 'Puhujademot', joissa puhujatoimiston kanssa yhteistyöhön haluava puhuja pitää pienen demopuheenvuoron ja pitchaa itsensä ja osaamisensa toimistolle. Näissä hetkissä oli joskus harmillisinta se, miten huomasimme ihmisillä olevan valtavan paljon kiinnostavaa tietoa, osaamista, asiantuntijoita ja tarinoita - mutta niiden kiteyttäminen myytävään muotoon, tärkeimmän löytäminen ja bisneskulman tai motivoivien oppien löytäminen oli vielä kesken. Usein lupaavimmatkin osaajat ja asiantuntijat karsiutuvat tässä kohtaa pois puhujatoimiston kanssa yhteistyön tekemisestä, mikä oli todella harmi - puhujatoimistojen kanssa yhteistyö on nimittäin ammattipuhujan urasta haaveileville yksi tärkein ( ja suoraan sanottuna helpoin.. ) kanava keikkojen saamiseksi ja oman puhujabrändin vakiinnuttamiseksi.

Näissä keloissa hetken aikaa vietettyäni tajusin, että juuri täällä on oma valtava osaamiseni: se pieni niche, josta voin sanoa yhdessä muutaman vanhan kollegani kanssa olevani Suomen kovin osaaja ja asiantuntija. En esiintymisvalmentajana, vaan siinä kuinka kaupallistetaan oma osaaminen myytäväksi puheenvuoroksi ja rakennetaan puhujabrändiä sekä hinnoitellaan & sovitaan yhteistöistä eri puhujatoimistojen kanssa.
Ja kaiken muun ohella tämän parissa on viimepäivinä näppäimistö pysynyt liikkeessä.
-Sonja B
%20(2).jpg)

Kommentit